Selasa, 13 Mei 2008

chor dlm kenangan!!!

slamat pagi mesia!!!..

adeh...mata wat perangai lak..tamoo tido...tapi tak pe...kita apdate sikit...

pagi2 ni jiwa sentimental..so...secara tak langsung...kenangan2 yg lepas datang balik...sumer nye pasal arwah abg aku..sblm tu...al-fatihah utk arwah abang aku(bertafakur kejap)...amiinn...

aku anak bongsu dari 6 org adik beradik ..di lahirkan dlm keluarga cukup sempurna..2 org akak yang cukup sayangkan aku...sorg abg yg agak relax,sorg abg yang penyayang dan yang paling di sayangi, dan seorg abg kaki buli..

13 dec 2004...abang aku di masukkan ke hospital..tapi masa tu aku tak amik port puun...sbb aku tahu abg aku sakit biasa je...tapi yang pelik nye smua org risau kan abang aku...sampai la 21 mei 2005(kalau tak silap)...pagi jumaat.. aku dapat panggilan dari HUKM...lebih kurang mcm ni la dialog dia...

"kondisi abang awak tak ok skrg ni..jadi..kalau boleh datang la skrg"

doc tu cakap dgn aku yang masa tu baru je umur 19 thn koot..kondisi menatang ape pun aku tak tahu...tapi aku dapat tahu sumthing bad was happened bila mama menangis...masa tu mama jaga abang kat HUKM

dipendekkan cerita..kami sekeluarga pergi ke HUKM...then di bawa ke ICU or CCU...tak ingat dah..that time ada sorg sister cakap dgn akak ipar aku..dia kata dalam perut abang aku bleeding..ada kemungkinan usus dlm perut dia luka atau pecah...sampai je kat tempat tu...azan tgh berkumandang...doc datang..dia cerita yang abang aku dlm keadaan nazak...time tu aku rasa kaki goyah giler..mama dah terduduk kat lantai...oh..lupa lak..abg aku penghidap leukimia...

Doc suruh ayah dgn abg mawi masuk..tak sampai 2 3 minit, abg mawi keluar dgn peluk tubuh...terus ke tangga dgn mata merah..dgn slumber aku masuk ...tyme tu aku nampak tangan abg(chor) aku dah terkulai...doc tgh selamat kan dia...wayar berselirat...tapi ayah aku suruh keluar...

tak lama lepas tu..ayah keluar..bagitahu berita sedih tu pada kami smua...uuuhhh...sakitnya tuhan je la yang tahu...(lap air mata sat...hihihihi)...aku rasa dunia ni tak adil..masa tu abang(chor) aku baru saje dapat anak ke2..tak sempat pun nak tgk...tuhan dah ambil nyawa dia...ayah aku selaku ketua keluarga cukup kuat berdepan dgn situasi ni...nangis kejap je..

dari situ aku tahu...ayah n mama terlampau sayangkan arwah abang...ulang2 kali dia cakap..."madi anak yang baik...tak bagi banyak masalah pada kami...dia anak yang lain dari anak2 yang lain"...hmmm....(speechless)

kami bawa arwah abg ke ipoh...sampai di rumah..org dah ramai..masa tu waktu maghrib..akak aku di kedah pun dah sampai(akak baru bersalin sehari sblm abg meninggal)..masing2 dgn emosi masing2...cuba utk kontrol bila smua sedara serbu mama..tapi aku tak sekuat yang di sangka rupa nya..hahaha..nak tak nak..air mata jatuh gak...(lap air mata lagi)

kami simpan arwah abg semlm...(seksa mayat sbnrnye...hindarkan!)...buat tahlil di rumah.. panggey org masjid.. org surau...kawan abang(chor) masa di sekolah agama idrisiah dulu pun datang... kawan2 kampung...

esok pagi...arwah di mandi kan oleh abang2 aku dan jugak tok rahman(dah arwah dah)..smuanya berjalan lancar..selamat la abg aku bersemadi di situ...tinggalkan kami sekeluarga dalam kesedihan yang teramat sangat...

teringat seminggu sebelum abg(chor) meninggal...kami sekeluarga + pekerja abang mawi datang ziarah dia... dia(chor) hepi giler bila tgk kami datang..tak sabar nak balik kata nya...kak maya pun sempat bergurau suruh pekerja abg mawi mintak maap kalau ada buat dosa..tak sangka plak mcm ni jadi nya...

hmmm...tu la cerita nya...aku rindukan abang aku..rindukan suara dia..rindukan gelagat dia...bila lagi dia nak datang dlm mimpi aku??